Egyszerűen a finommotorikáról
2020. november 10. írta: K.TakácsOrsi

Egyszerűen a finommotorikáról

nem olyan félelmetes, mint elsőre hallatszik

Családi Kéz, A Szabadban, Magyarország

Annak hallatán, hogy fejleszteni kell egy gyermek finommotorikus képességét, sokan megijedhetnek, de felesleges. Le is írom, miért.

Egy mondat arról, hogyan definiálhatjuk ezt a fogalmat: A szemek, száj és ujjak finom, összeszedett, koordinált mozgása.
Leegyszerűsítve: Minden, ami pici, apró és pontos mozgásokból áll, ilyen például a beszéd és a kéz ujjainak mozgása.

Hogy ezek a finom mozgások, hogyan fejlődnek, itt egy összefoglaló. Utána pedig egy sor ötlet, hogy mivel segíthetjük ezt a mozgásképességet.

3 hónapos korra:

  • kissé lazulnak ökölbe zárt kezei,
  • karjait még nem tudja tudatosan irányítani,
  • néha már képes követni szemével a lassabb kézmozgásokat,
  • van olyan baba, aki 3 hónaposan képes pár másodpercig megtartani egy tárgyat.

3-6 hónapos kor között:

  • a kezeit a szájába veszi és élvezettel cuppog rajta,
  • két kézzel nyúl a tárgyakért és képes egyik kezéből a másikba átadni,
  • észreveszi a messzebb levő tárgyakat és igyekszik elérni őket,
  • most már a gyorsabb kézmozgásokat is figyelemmel kísér.

6-9 hónaposan:

  • már nem csak markol, hanem a csippentő mozgást is megtanulja,
  • tudatosan megtartja a tárgyakat, nem csak reflexből fogja meg azokat,
  • a két keze külön is tud működni. Míg az egyikkel egy játékért nyúl, addig a másikban már tart egyet (vigyáz rá).
  • amit megfog azt meg is “kóstolja”,
  • nem csak a kezével, de a lábával is játszik, szájába veszi ha megteheti.

9-12 hónapos korban:

  • önállóan eszik, de már nem csak markolja az ételt, hanem több ujjal felcsippenti a falatokat,
  • több oldalt összefogva lapozza a könyveket,
  • a kezébe adott kréta, vastagabb ceruzát marokra fogja. Itt még nem tudatosan használja a rajzeszközt, csupán élvezi, hogy nyomott hagy a papíron.
  • néhány gyereknél megfigyelhető, hogy elindul a kézdominancia fejlődése. Elkezdi egyik kezét sűrűbben használni.

1-2 éves kor között:

  • tornyot épít eleinte csak 2 majd később 4 elemből,
  • integet, tapsol,
  • elkezdi a kanalat használni. Eleinte csak marokra fogja, majd szép lassan utánozni kezdni a felnőttek kanálfogását,
  • egyre bátrabban és tudatosabban “firkál” papírra,
  • kibontja az ajándékait,
  • tépőzárat használ,
  • kezdi egyesével lapozni a könyveket és 3 ujjal fogni firkálás közben a krétát, ceruzát.
  • barátkozik az ollóval.

2 éves korban:

  • kupakot, cipzárt egyre ügyesebben használja,
  • akár 10 kockából is képes tornyot építeni,
  • kezet mos,
  • villanykapcsolót és ajtót használja,
  • kialakul a helyes kanálfogás.

3 évesen:

  • ollóval papírcsíkokat vág,
  • képes kigombolni, esetleg már begombolni is a gombokat,
  • függőleges és vízszintes vonalakat, kört rajzol,

4 évesen:

  • négyzetet, téglalapot és ferde vonalat rajzol,
  • önállóan öltözködik (cipzár összeillesztésnél kell még segítség),
  • kirakózik,
  • egyre világosabban látszik, melyik a domináns keze,

Mire iskolába megy (6-7 évesen):

  • beköti a cipőfűzőt,
  • a ceruzát helyesen tartja,
  • háromszöget rajzol, nyomtatott betűket másol,
  • képes a kulccsal nyitni és csukni az ajtót,
  • felismerhetők a rajzai (pl.: emberi testrészek is megkülönböztethetők a rajzán)
  • késsel-villával eszik,
  • képes összeilleszteni a cipzárt,
  • ollóval bármit ki tud vágni.

Persze a fent említett “lista” nem kőbe vésett dolog. Ettől eltérhet gyermeked fejlődése egy kicsit. Viszont, ha komolyabb lemaradást észlelsz fordulj szakemberhez, aki pontos útmutatást tud adni, hogyan ehet a hiányosságot bepótolni, fejleszteni.

A finommotorika fontos az iskolában és egész életünk során. Fontos mindent megtenni a fejlesztés érdekében.

Hogy mivel és milyen elfoglaltságokkal segíthetsz, akár a napi játékok során gyermeked finommozgásán? A következőkben ehhez adok ötleteket. nem is sejted, mennyi minden segíthet gyermekednek, hogy mire jön az iskola és az írástanulás kihívása, minden rendben legyen. És most nem elsősorban a ceruza használatára gondolok. az egy másik téma, egy másik cikk.

  1. masni megkötése különböző anyagokkal: cipőfűző, madzag, szalag, hosszú keskeny ruhadarab.
  2. fonás
  3. célba dobás
  4. apró szemű dolgok (bab, rizs, lencse, legó, stb.) válogatása
  5. zongora, furulya, eső utánzása az ujjakkal
  6. nyomdázás
  7. csipegetés
  8. olló
  9. gyöngyfűzés
  10. papír hajtogatása
  11. tészta gyúrása, megformázása
  12. gyurmázás
  13. csavarozás
  14. kártyajátékok használata (keverés, osztás)
  15. ujjfestés
  16. mondókák kézzel elmutogatása
  17. formakitöltés különböző eszközökkel (föld, homok, apró szemű lencse, bab stb.)
  18. formakiszúrás tésztasütéskor (pl. linzer készítés)
  19. meggy, cseresznye kimagozása.

Remélem sikerült érzékeltetnem, hogy akár a mindennapi játék is elég, hogy gördülékenyen fejlődjön gyermeked. És egy +Tanács: nem csak az elfoglaltság a fontos, hanem a rendszeresség is. Tehát minden nap egy kicsi fejlesztés, többet ér, mint két hetente 2 óra egyhuzamban. 

Ha érdekesnek és hasznosnak találtad a bejegyzést oszd meg ismerőseiddel is.

További tartalmakért kövesd Facebook-oldalamat. Ha pedig tanácsra van szükséged, csatlakozz Fejlesztés - Te is tudsz segíteni gyermekednek csoporthoz, ahol bátran lehet kérdezni, beszélgetni. 

Email címem: segitsegaszuloknek@gmail.com

A bejegyzés trackback címe:

https://segitsegaszuloknek.blog.hu/api/trackback/id/tr2116281098

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása