Annak hallatán, hogy fejleszteni kell egy gyermek finommotorikus képességét, sokan megijedhetnek, de felesleges. Le is írom, miért.
Egy mondat arról, hogyan definiálhatjuk ezt a fogalmat: A szemek, száj és ujjak finom, összeszedett, koordinált mozgása.
Leegyszerűsítve: Minden, ami pici, apró és pontos mozgásokból áll, ilyen például a beszéd és a kéz ujjainak mozgása.
Hogy ezek a finom mozgások, hogyan fejlődnek, itt egy összefoglaló. Utána pedig egy sor ötlet, hogy mivel segíthetjük ezt a mozgásképességet.
3 hónapos korra:
- kissé lazulnak ökölbe zárt kezei,
- karjait még nem tudja tudatosan irányítani,
- néha már képes követni szemével a lassabb kézmozgásokat,
- van olyan baba, aki 3 hónaposan képes pár másodpercig megtartani egy tárgyat.
3-6 hónapos kor között:
- a kezeit a szájába veszi és élvezettel cuppog rajta,
- két kézzel nyúl a tárgyakért és képes egyik kezéből a másikba átadni,
- észreveszi a messzebb levő tárgyakat és igyekszik elérni őket,
- most már a gyorsabb kézmozgásokat is figyelemmel kísér.
6-9 hónaposan:
- már nem csak markol, hanem a csippentő mozgást is megtanulja,
- tudatosan megtartja a tárgyakat, nem csak reflexből fogja meg azokat,
- a két keze külön is tud működni. Míg az egyikkel egy játékért nyúl, addig a másikban már tart egyet (vigyáz rá).
- amit megfog azt meg is “kóstolja”,
- nem csak a kezével, de a lábával is játszik, szájába veszi ha megteheti.
9-12 hónapos korban:
- önállóan eszik, de már nem csak markolja az ételt, hanem több ujjal felcsippenti a falatokat,
- több oldalt összefogva lapozza a könyveket,
- a kezébe adott kréta, vastagabb ceruzát marokra fogja. Itt még nem tudatosan használja a rajzeszközt, csupán élvezi, hogy nyomott hagy a papíron.
- néhány gyereknél megfigyelhető, hogy elindul a kézdominancia fejlődése. Elkezdi egyik kezét sűrűbben használni.
1-2 éves kor között:
- tornyot épít eleinte csak 2 majd később 4 elemből,
- integet, tapsol,
- elkezdi a kanalat használni. Eleinte csak marokra fogja, majd szép lassan utánozni kezdni a felnőttek kanálfogását,
- egyre bátrabban és tudatosabban “firkál” papírra,
- kibontja az ajándékait,
- tépőzárat használ,
- kezdi egyesével lapozni a könyveket és 3 ujjal fogni firkálás közben a krétát, ceruzát.
- barátkozik az ollóval.
2 éves korban:
- kupakot, cipzárt egyre ügyesebben használja,
- akár 10 kockából is képes tornyot építeni,
- kezet mos,
- villanykapcsolót és ajtót használja,
- kialakul a helyes kanálfogás.
3 évesen:
- ollóval papírcsíkokat vág,
- képes kigombolni, esetleg már begombolni is a gombokat,
- függőleges és vízszintes vonalakat, kört rajzol,
4 évesen:
- négyzetet, téglalapot és ferde vonalat rajzol,
- önállóan öltözködik (cipzár összeillesztésnél kell még segítség),
- kirakózik,
- egyre világosabban látszik, melyik a domináns keze,
Mire iskolába megy (6-7 évesen):
- beköti a cipőfűzőt,
- a ceruzát helyesen tartja,
- háromszöget rajzol, nyomtatott betűket másol,
- képes a kulccsal nyitni és csukni az ajtót,
- felismerhetők a rajzai (pl.: emberi testrészek is megkülönböztethetők a rajzán)
- késsel-villával eszik,
- képes összeilleszteni a cipzárt,
- ollóval bármit ki tud vágni.
Persze a fent említett “lista” nem kőbe vésett dolog. Ettől eltérhet gyermeked fejlődése egy kicsit. Viszont, ha komolyabb lemaradást észlelsz fordulj szakemberhez, aki pontos útmutatást tud adni, hogyan ehet a hiányosságot bepótolni, fejleszteni.
A finommotorika fontos az iskolában és egész életünk során. Fontos mindent megtenni a fejlesztés érdekében.
Hogy mivel és milyen elfoglaltságokkal segíthetsz, akár a napi játékok során gyermeked finommozgásán? A következőkben ehhez adok ötleteket. nem is sejted, mennyi minden segíthet gyermekednek, hogy mire jön az iskola és az írástanulás kihívása, minden rendben legyen. És most nem elsősorban a ceruza használatára gondolok. az egy másik téma, egy másik cikk.
- masni megkötése különböző anyagokkal: cipőfűző, madzag, szalag, hosszú keskeny ruhadarab.
- fonás
- célba dobás
- apró szemű dolgok (bab, rizs, lencse, legó, stb.) válogatása
- zongora, furulya, eső utánzása az ujjakkal
- nyomdázás
- csipegetés
- olló
- gyöngyfűzés
- papír hajtogatása
- tészta gyúrása, megformázása
- gyurmázás
- csavarozás
- kártyajátékok használata (keverés, osztás)
- ujjfestés
- mondókák kézzel elmutogatása
- formakitöltés különböző eszközökkel (föld, homok, apró szemű lencse, bab stb.)
- formakiszúrás tésztasütéskor (pl. linzer készítés)
- meggy, cseresznye kimagozása.
Remélem sikerült érzékeltetnem, hogy akár a mindennapi játék is elég, hogy gördülékenyen fejlődjön gyermeked. És egy +Tanács: nem csak az elfoglaltság a fontos, hanem a rendszeresség is. Tehát minden nap egy kicsi fejlesztés, többet ér, mint két hetente 2 óra egyhuzamban.
Ha érdekesnek és hasznosnak találtad a bejegyzést oszd meg ismerőseiddel is.
További tartalmakért kövesd Facebook-oldalamat. Ha pedig tanácsra van szükséged, csatlakozz Fejlesztés - Te is tudsz segíteni gyermekednek csoporthoz, ahol bátran lehet kérdezni, beszélgetni.
Email címem: segitsegaszuloknek@gmail.com