3 évesen bekerül gyermekedet az oviba. Elkezdődik életének egy új szakasza, ahol rengeteg mozgás és fejlődés várja. Mutatom is, hogy mik ezek a mozgások, képességek és mivel lehet segíteni a fejlődésüket.
Engedjetek meg hogy idézzek Miriam Stopperd Mit tud a gyerek? Játékos képességvizsgálatok című könyvéből.
“E két év alatt a gyermek megtanul váltott lábbal lépcsőzni,
egyensúlyérzéke, teste fölötti önkontrollja magas szintre fejlődik.”
Az óvodás korban 3 fő területen vehetsz észre komoly változásokat. Ezek a testalkat, az idegrendszer és a képességek területe. És mire vége az óvodás létnek iskolaéretté válik ezek tulajdonságok fejélődése révén.
Nézzük meg külön-külön mi is történik:
Testalkat
Amikor gyerkőcöd oviba kerül, még babás, pocakos, kis kerekded formájú, mire azonban az 5-6 éves kort eléri szemmel láthatóan megváltozik: végtagjai megnyúlnak, kezd izmosodni, kivállasodik, így eddigi hengeres alakja kezd eltűnni. Egyre inkább felnőttre emlékeztet megjelenése. Mivel csontozata ebben a korban még rugalmas, hajlékony, kerülni kell az egyoldalú izom- és csontcsoportot terhelő mozgást. Továbbá a medencecsontok sem nőttek még teljesen össze, így a nehéz táskák cipelését is hanyagolni érdemes.
Idegrendszer
Ebben a korban hihetetlen gyorsan érik gyermeked idegrendszere. Gyorsan tanul, de a tanultak megtartásához sokat kell gyakorolnia. Sokszor olyan, mint egy búgócsiga, folyton pörög, zsizsik módjára izeg-mozog. Ez nem rosszaság, csak az idegrendszeri érés következménye. Az idő előrehaladtával lenyugszik, higgadtabbá válik. Az óvodás években eleinte észrevehető a “serkentő” időszak, amikor a fent említett “búgócsiga” üzemmódban van, pörög a gyerek, állandóan fut szalad. Majd iskolához közelítve, megjelennek a gátlások is, melyek segítik az önkontroll megtartását és fékezni tudja mozgásigényét. (Meg tud ülni a fenekén.)
Képességek
Gyermeked mozgásában megjelennek az első kombinációk és mozgásvariációk. Minél többet és hosszabb ideig gyakorol, annál tökéletesebb, és pontosabb lesz mozgása. Két fő képesség fejlődik megfelelő körülmények között: kondíció és koordináció. Ha nincs megfelelő minőségű és mennyiségű mozgás ezek fejlődése elmarad. Jó módszer az óvodástorna, ahol a kondíció vagyis az állóképesség és a mozgáskoordináció vagyis a mozgás tudatos irányítása remekül fejleszthető.
A továbbiakban ezekről a mozgásformákról lesz szó.
Akár oviban, akár otthon van gyermeked mindenféleképpen biztosítani kell a rendszeres és sokoldalú mozgást.
Mászás
Ovis gyereked számára a mászás a világ legjobb elfoglaltsága. Gyors, egyszerű és még szórakoztató is. És a földön levő játékok legpraktikusabb elérése mászással történik. Mi segíti a fejlődést?
- játszószőnyegen
- bordásfalon
- kötélen
- akadálypályán.
A lényeg hogy mászhasson. 5 éves kora után ugrás szerűen változik a mászási ügyessége, gyorsasága. Szemmel láthatóan nagy változás áll be. Mindezek mellett lemozogja a felesleges energiáit is, így képes másra is koncentrálni, hiszen nem azt lesi, mikor mozdulhatna meg végre.
Járás
Itt is 5 éves korban következik be a nagy változás. Ugyanis teljesen elhagyják a kicsikre jellemző tipegő mozgást és felváltja azt a sarok-talp-lábujj mozdulat. A 4 évesek általában váltott lábbal mennek fel lépcsőn, lefelé viszont mellélépéssel és lassabban haladnak. A 3-4 évesek kb 30 cm magas akadályt lépnek át, mire 5-6 éves lesz ez már 50cm magas is lehet. Elegendő gyakorlás után gyermeked képes lesz a magasabb akadályokat átugrani.
Futás
Itt a lépések hossza nő, gyakorisága csökken. A fiúk általában megelőzik a lányokat a fejlődés ezen részén. A 3-4 évesekre jellemző topogó (trappoló) lábmozgás és az egyensúlyozásért kitartott karok eltűnnek, inkább már a test mellett mozognak a futás ütemére. Jó gyakorlás lehet a futóverseny esetleg akadálypályán való ügyességi futás.
Ugrás
Csak akkor tud fejlődni, ha eleget gyakorolja. Segítik a fejlődést:
- ugróiskola
- helyből és neki futásból ugrás
- akadálypálya.
Dobás
Az óvodás kor elején még az egykezes, karból történő dobás a jellemző. 5-6 éves korra ez átalakul, már két kézzel teljes testből dobnak a gyereke. Tehát a törzs egyre nagyobb szerepet kap. Ami segít:
- célba dobó játékok
- messze, távolba való dobás
- vagy épp közelre
Elkapás
Már 3 évesen is jellemző, hogy nem magukhoz ölelve fogják meg a hozzájuk dobott labdát. Igyekeznek egymás felé néző tenyérrel megfogni azt.
Húzás, tolás, függeszkedés, forgás, gurulás, egyensúlyozás
Ezek elsajátításához az akadálypályák a legalkalmasabbak.
Továbbá vigyük a játszótérre, ahol a mászókák rengeteget lehetőséget nyújtanak a fejlődéshez.
További lehetőségek:
- tánc
- különböző torna lehetőségek
- sport minden fajtája, amihez kedve van a gyermekednek.
És így a végére egy kis adalék a mozgásfejlődés zavarairól:
Az ovisok között leggyakrabban előforduló mozgásfejlődési zavar:
- hipermobilitás (túlmozgékonyság)
- mozgásgátoltság
Előbbi ‘tünetei”: gyors kapkodó, céltalan mozgások, fejletlen kézügyesség, finommotorika. Gyakran figyelhető meg beszédfejletlenség. Sokszor szociális ártalmakra vezethető vissza: szorongás, elhanyagoltság.
A mozgásgátoltság ezeknek az ellenkezője. Bátortalan, nem mer cselekedni. Valószínűleg itt is a szociális ártalmak a kiváltó okok. Mivel ezért nehezen tud kapcsolatot teremteni még jobban bezárkózik és így még jobban visszamarad mozgásfejlődése.
Ebből az összefoglalóból is remekül látható mennyire összefügg a mozgás a többi képességgel, tulajdonsággal. Ezért is nagyon fontos, hogy a gyerekek sokat mozogjanak és minél kevesebbet üljenek egy helyben. Azt szoktam mondani hogy a kicsiknek a futkosás és rohangálás a dolguk.
További tartalmakért kövesd Facebook-oldalamat. Ha pedig tanácsra van szükséged, csatlakozz Fejlesztés - Te is tudsz segíteni gyermekednek csoporthoz, ahol bátran lehet kérdezni, beszélgetni.
Email címem: segitsegaszuloknek@gmail.com