Sokszor emlegetem egyik jelmondatomat: Minden mindennel összefügg.
Ezért ha azt szeretnénk, hogy egy gyermek a lehető legtöbbet tudja magából kihozni az iskolakezdéskor, nem elég egy képességét fejleszteni és nem is lehet, hiszen egyik képesség függ a többitől.
Bármilyen módot is választunk, hogy a gyermek felkészüljön az iskolára, annak teljesen komplexnek kell lennie.
Fejleszteni kell a gyermek:
-
figyelmét,
-
memóriáját,
-
érzelmi intelligenciáját, önbizalmát,
-
matematikai készségét,
-
beszédészlelés és beszédértés képességét,
-
finommotorikáját.
Ezek közül 2 részterületnél szeretnék rámutatni, hogy miért fontosak a tanulásban.
Az egyik a finommotorika, a szemek, száj és ujjak finom, összeszedett, koordinált mozgása.
Ennek tökéletesítése megalapozza a szép írást. Így ez a képesség elengedhetetlen az iskolához. Sok gyermek küzd írási problémákkal, de sokszor már a finommotorikus képességükkel is gondok vannak. Mivel az apró, precíz mozgások sem sikerülnek jól, az írás megtanulása is nehézkes.
Többek között nem tudja jól fogni, irányítani a ceruzát, görcsösen kapaszkodik abba, ezáltal vési a papírt és még a vonalakból is sokszor kimegy. Az írása inkább hasonlít egy macskakaparásra, mint betűkre. Ezt sikertelenségként éli meg és önbizalomhiány alakul ki, ami csak még jobban elmélyíti csalódottságát.
Ezért is fontos még az iskola előtti 1-2 évben is folyamatosan fejleszteni ezt a képességét és ha valami gond adódik, szakemberrel segítségét kérni.
A másik részképesség, ami még problémás szokott lenni, az a beszédészlelés és beszédértés képessége.
Beszédészlelésről beszélünk, amikor a gyermek a beszédhangokat, hangsorokat felismeri és megismétli azokat. A beszédészlelés megfelelő fejlődésének köszönhető, hogy a gyermek képes új hangokat, hangsorokat, szavakat és anyanyelvét is megtanulni. Ezeken kívül a jó beszédészlelés alapja az olvasásnak és az idegen nyelvek elsajátításának.
A beszédértés pedig az, amikor már nem csak felismeri és elismétli a hangokat, hangsorokat, hanem érti is azok jelentését. Először a szavakat később a mondatokat, végül pedig a szövegek egészét érti meg a gyermek. Ez a megértés szakasz szükséges az értő olvasáshoz, amikor nem csak olvas, hanem tudja is, hogy mit és saját szavaival képes elmondani.
E két terület egymással párhuzamosan fejlődik, nem választható külön. Ha valamelyiknél bármiféle probléma lép fel, akkor tanulási problémát léphetnek fel.
Természetesen a matematikai készségek, önbizalom növelés is nagyon fontos, valamint a figyelem és a memória fejlesztése is elengedhetetlen a sikeres iskolakezdéshez. Ezek összessége adja meg a kellő alapot a különböző tantárgyak tanulásához és ahhoz, hogy minél kisebb lehetősége legyen a tanulási problémák kialakulásának. Az Áthidaló Iskola Előkészítő Programban ezeknek a képességeknek a fejlesztésére az oktatók nagy hangsúlyt fektetnek, mert a gyermekek fejlődése a hivatásuk.