Napjainkban a legelterjedtebb tanítási módszer a Meixner Ildikó által kidolgozott, diszlexiások számára is alkalmazható tankönyvből tanul olvasni és írni. Ebben a bejegyzésemben szeretném felvázolni, hogy hogyan is működik ez a fajta írás-olvasás tanulás.
A Meixner módszer sajátosságai:
- Alkalmazkodás a diszlexiás vagy diszlexia gyanús gyermek egyéni haladási tempójához.
- A hang-látás-mozgás egysége a beszédhangok helyes ejtésének feltétele.
- A többi módszertől eltérően más sorrendben tanítja a betűket.
- Alaposan kidolgozza az olvasástanítás lépéseit.
Alapelvek:
- Fokozatosság elve: A tananyagot apró lépésekre bontva, sok ismétléssel sajátíttatja el.
- Hármas asszociáció: A betű akusztikus, vizuális és beszédmotoros kapcsolatának kialakítása.
- Homogén gátlás elkerülése: A hasonló betűket időben máskor tanítja, hogy ne keverje össze.
- Rigiditás elkerülése: A gondolkodás merevségének elkerülése, rugalmas gondolkodás fejlesztése
- Elfogadva követel: Csak pozitív megerősítést, fejlesztő értékelést alkalmaz. Nem a hibára, hanem a jóra hívja fel a figyelmet.
Az olvasástanítás előtt végzett fejlesztő gyakorlatok:
- Beszédfejlesztés
- Beszédmozgás tudatosítása
- Iránygyakorlatok
Az olvasástanítás lépései:
- Betűtanítás
- Összeolvasás
- Szavak olvasása szeptikusok alapján
- Mondatok olvasása
- Szövegek olvasása