Hogy egy gyerek megtanuljon olvasni, 3 módszer létezik:
- szintetikus
- globális
- a kettő ötvözete
A szintetikus
Az egyes betűk tanulásával halad a szó, szöveg olvasásának megtanulásához. Egyes betűkhöz megtanulja a hozzákapcsolódó hangot majd pár betű megtanulása után elkezdni az összeolvasást.
Előnye: Már néhány betű ismeretében és az olvasási mechanizmus elsajátítása miatt, viszonylag rövid idő alatt megtanul olvasni.
Hátrány: Egyszerre 3 dolgot kell tudnia: összeolvasás, folyamatos olvasás és értelemfelfogás ( vagyis mit olvas, mi az értelme)
A globális módszer
Lényege, hogy a gyerekeket egész szavak írásképének felismerésére, elolvasására tanítja meg, Majd ezek után bontják betűkre a szavakat.
Előnye: A gyermeknek az olvasástanulás elején nincs szüksége az összeolvasás megtanulására.Csak a képpel való társítás kell és azonnal folyamatosan olvassa a szót.
Hátrány: Eleinte csak olyan szöveget tud a gyerek elolvasni ami képekből is kirakható. És ezek után még az összeolvasást meg kell tanulnia, továbbá külön a betűket is.
A kettő ötvözete
Egyik fentebb említett módszert se lehet teljesen elfogadni vagy elutasítani, hiszen ha jól megfigyeljük egymást egészítik ki. Így jött létre a kettő ötvözetével való olvasás tanítás módszere.
Fontos megemlítenek hogy bármely módszert szerint is tanul gyermeked olvasni, eleinte nem tökéletes az olvasása. De ez nem jelenti azt, hogy diszlexiás, lehet csak nem megfelelő módszerrel tanították olvasni. De fontos az is hogy nem minden olvasási zavart lehet a rossz tanítási módszerre fogni.
Az állandó betűcsere, betűkihagyás, betűk átrendezése olvasásban és írásban egyaránt jelezhetik az olvasási és helyesírási gyengeséget. Erről itt olvashatsz bővebben: Olvasási és írási zavarok